Serdecznie zapraszamy na ogólnopolską konferencję naukową poświęconą filmom studia Walta Disneya, dokonaniom i dziedzictwu jego założyciela oraz stworzonemu przez niego koncernowi medialnemu - rozwijanemu do dziś i poddającemu się nieustannym transformacjom.
Konferencja zainauguruje coroczny cykl sesji naukowych pod hasłem "Ikony kultury dziecięcej i młodzieżowej", zaplanowany przez Muzeum Książki Dziecięcej (dział specjalny Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy – Biblioteki Głównej Województwa Mazowieckiego) oraz Pracownię Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży (działającą w Instytucie Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego).
Wydarzeniu będzie towarzyszyła prezentowana w przestrzeniach Biblioteki przy Koszykowej wystawa "Disney w polskim wydaniu: siedem epok", przygotowana ze zbiorów Muzeum Książki Dziecięcej we współpracy z Disney Polska.
WSTĘP WOLNY
PROGRAM | ||
Czwartek, 4 kwietnia 9:50 | Otwarcie konferencji 10:00 − 11:20 | Sesja I Violetta Wróblewska (UMK) Baśnie Walta Disneya − kłopotliwe dziedzictwo kulturowe? Maciej Skowera (BPW/UW) Walt Disney − okruchy mitobiografii w filmie „Ratując pana Banksa” Johna Lee Hancocka Magdalena Zdražil (PJATK) Autorska ilustracja młodzieży uzdolnionej graficznie inspirowana filmami Walta Disneya 11:20 − 11:40 | Przerwa kawowa 11:40 − 13:20 | Sesja II Katarzyna Forecka-Waśko (UAM) Piosenka – muzyczna niezapominajka z filmów animowanych Walta Disneya i jej miejsce w edukacji dziecka Magdalena Grycan (UW) „Wyzwolone”, „silne”, „nienerwowe”. Transnarodowe wizerunki emancypacji dziewczęcych bohaterek w wybranych filmach Walta Disneya – analiza komparatystyczna piosenek w angielskiej, francuskiej i polskiej wersji językowej Barbara Forysiewicz (UG) "Encanto" Byrona Howarda i Jareda Busha jako musical Antoni Michnik (Glissando) Horror dźwięku i widmowe życie własności intelektualnej. Gry z tekstami kultury korporacji Disneya po obu stronach granicy okresu praw autorskich 13:20 − 15:00 | Przerwa 15:00-16:30 | Rozmowa z Katarzyną Czajką-Kominiarczuk (Zwierzem Popkulturalnym) Disney współcześnie. Co, jak i dlaczego mówią o przemianach społeczno-kulturowych najnowsze filmy animowane i aktorskie wytwórni |
Piątek, 5 kwietnia 10:00 − 11:20 | Sesja III Zofia Zasacka (BN) Myszka Miki – bohater dziecięcej wyobraźni. Studium przypadku unikalnej funkcji rodzącej się kultury masowej Kamila Kowalczyk (UWr) Walt Disney i jego twórczość w kulturze filmowej Polski Ludowej – wybrane epizody i świadectwa recepcji Karolina Kostyra (UŚ) Najupiorniejszy film Disneya. O recepcji "Powrotu do Krainy Oz" Waltera Murcha 11:20 − 11:40 | Przerwa kawowa 11:40 − 13:00 | Sesja IV Joanna Wawryk (UZ) Metamorfozy Pięknej i Bestii w filmowych i książkowych produkcjach Walta Disneya oraz w powieści "Cierń klątwy" Liz Braswell Weronika Kostecka (UW) Disnejowski postfeminizm w aktorskich remake’ach baśni. Recepcja krytyczna Klaudia Rachubińska (IS PAN) Od queercodingu do pinkwashingu? Przemiany reprezentacji LGBTQ+ w animacjach Walta Disneya 13:00 − 13:20 | Przerwa kawowa 13:20 − 14:40 | Sesja V Michał Wolski (UWr) Zestaw 43205. Światotwórcze implikacje merkantylnych aspektów filmu Lego Disney Księżniczka. Zamek Przygód Michaela D. Blacka Anna Perzyńska (UW) O wojnie Disneya z Pixarem w musicalu "Twisted" Anna Mik (BPW/UW) "Życzenie" Fawn Veerasunthorn i Chrisa Bucka. Disnejowska próba podsumowania stuletniej tradycji studia 14:40 − 15:00 | Zamknięcie konferencji |