Serdecznie zapraszamy uczniów szkół ponadgimnazjalnych, studentów oraz dorosłych czytelników do udziału w konkursie "Gwiazda Literatury 2015".
JANUSZ GŁOWACKI - Ur. 13 września 1938 w Poznaniu – polski prozaik, dramaturg, scenarzysta, felietonista.
Studiował filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim. Zadebiutował w roku 1960 w "Almanachu Młodych" opowiadaniem pod tytułem "Na plaży", w 1964 rozpoczął współpracę z czasopismem "Kultura", gdzie zwrócił na siebie uwagę jako autor błyskotliwych opowiadań i felietonów.
Do 1981 publikował felietony w "Kulturze". Po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego zdecydował się pozostać za granicą. Osiadł w Stanach Zjednoczonych, gdzie rozwinął swoją twórczość dramatopisarską.
Światowy sukces przyniosły Głowackiemu sztuki teatralne. Utworem, który zwrócił uwagę amerykańskich środowisk teatralnych była sztuka "Polowanie na karaluchy" (1986). Największym sukcesem dramaturgicznym okazała się "Antygona w Nowym Jorku" (1992), dramat z dużym powodzeniem grany w USA i w Europie. Inne znane sztuki to „Czwarta siostra”, czy „Home section”.
Janusz Głowacki był także autorem scenariuszy do filmów "Polowanie na muchy" (1969) Andrzeja Wajdy, "Trzeba zabić tę miłość" (1972) Janusza Morgensterna, "Choinka strachu" (1982) Tomasza Lengrena. Pisał dialogi do filmu "Jej portret" (1974) Mieczysława Waśkowskiego. Wspólnie z Łukaszem Zadrzyńskim był scenarzystą "Billboardu" (1998).
Czas spędzony w gorących dniach sierpniowych w strajkującej Stoczni Gdańskiej zaowocował po latach scenariuszem filmu "Wałęsa. Człowiek z nadziei" (2013), co było jego kolejnym spotkaniem z Andrzejem Wajdą.
Amerykańskie studia zakupiły u Głowackiego prawa do sfilmowania "Polowania na karaluchy", "Antygony w Nowym Jorku" i napisanego wspólnie z Evą Nagorski "No Smoking Section". Scenariusz "Hairdo" Głowackiego zdobył główna nagrodę, Tony Cox Award, na festiwalu filmowym Nantucket w Stanach Zjednoczonych w 1999 roku. Wraz z Emirem Kusturicą i Dušanem Kovačeviciem napisał scenariusz filmu "Nos" (2001).
Głowacki był wykładowcą na Columbia University, Bennington College, i wizytującym dramaturgiem w New York Public Theater, Mark Tapper Forum w Los Angeles i Atlantic Center for the Arts na Florydzie. Szereg jego artykułów i esejów ukazało się w New York Timesie.
Jego twórczość jest tłumaczona na wiele języków (angielski, chiński, czeski, estoński, francuski, hiszpański, koreański, niemiecki, rosyjski, serbski, słowacki, węgierski).
Twórczość:
- Wirówka nonsensu. Warszawa: PIW, 1968.
- Nowy taniec la-ba-da i inne opowiadania, Warszawa: PIW, 1970.
- W nocy gorzej widać, Warszawa: Czytelnik, 1972.
- Cudzołóstwo ukarane, "Dialog", 1972.
- Paradis, Warszawa: PIW, 1973.
- Mecz, "Dialog" 1976.
- Moc truchleje, Warszawa: Krąg, 1981.
- Polowanie na karaluchy, "Dialog" 1990.
- Fortynbras się upił, "Dialog" 1990.
- Antygona w Nowym Jorku. "Dialog" 1992.
- Ścieki, skrzeki, karaluchy. Utwory prawie wszystkie, Warszawa: BGW, 1996.
- Czwarta siostra (wyst. 2000)
- Ostatni cieć, Warszawa: Czytelnik, 2001.
- Z głowy, Warszawa: Świat Książki, 2004. (Książka otrzymała laur Śląskiego Wawrzynu Literackiego za 2004 r.)
- Jak być kochanym, Warszawa: Świat Książki, 2005.
- Good night, Dżerzi, Warszawa: Świat Książki, 2010.
- Sonia, która za dużo chciała. Wybór opowiadań, Warszawa: Świat Książki, 2011.
- Przyszłem czyli jak pisałem scenariusz o Lechu Wałęsie dla Andrzeja Wajdy, Warszawa: Świat Książki, 2013.