Godziny otwarcia

 

Szczegółowe

godziny

otwarcia

Więcej

 

 

 belka platforma

Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy – Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
brała udział w projekcie Regionalna Platforma Informacyjna – Kultura na Mazowszu

zdjecie00005W dniu 15 maja 2015 roku w Bibliotece Publicznej Gminy Kozienice odbyło się spotkanie autorskie z Małgorzatą Nawrocką. Małgorzata Nawrocka –absolwentka polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, pisarka, poetka, autorka ponad 50 książek dla dzieci i młodzieży. Zajmuje się między innymi problematyką magii i okultyzmu. Na co dzień współpracuje z wydawnictwami katolickimi i edukacyjnymi oraz Redakcją Katolicką Polskiego Radia i Telewizji. Laureatka trzech nagród literackich, jedną z nich otrzymała za powieść antymagiczną „Alhar, syn Anhara”, odsłaniającą prawdziwe oblicze magii, która tylko pozornie służy dobru człowieka. Prywatnie szczęśliwa żona i mama trzech córek.
Tematem spotkania było ,,Budowanie więzi rodzinnych” i było skierowane do rodziców i miało na celu przekazać, jak świadomie wychowywać dziecko w dzisiejszym „medialnym” świecie.
Pani Małgorzata mówiła, jak ważne jest organizowanie wolnego czasu dziecku – nie przed komputerem, czy telewizorem, ale aktywnie – wśród ludzi. Pisarka opowiadała o konsekwencjach spędzania długiego czasu przed monitorem. Wyjaśniła rodzicom, że media wizualne (ekrany) wykorzystywane w nadmiarze szkodzą dziecku. Podała przykład, że dzieci w wieku od 0 do 3 lat nie powinny w ogóle spędzać czasu przed telewizorem, komputerem i innymi ekranami. Dzieci w tym wieku mają bowiem potrzebę poznawania świata poprzez zmysły, muszą doświadczać. Natomiast ekrany ograniczają odbiór bodźców. Dziecko chłonie wtedy najwięcej informacji bez kodowania, czy są one dobre, a może złe. Sadzając dziecko przed ekranem, ograniczamy je w zbieraniu wiedzy zmysłami. Dziecko musi samo doświadczać i poznawać świat. Jeśli chodzi o dzieci nieco starsze, od 4 do 7 lat, to kontakt z ekranami wygląda następująco: 1 godzina dziennie. Ma to na celu zachowanie ostrożności przed lękami i zbędnymi złymi zachowaniami, a nawet agresją. Należy pomagać dziecku zrozumieć treści przekazywane w bajkach. Trzeba mu wyjaśnić, gdzie kończą się realne wydarzenia, a kiedy zaczynają fikcyjne. Dzieci w wieku od 8 do 12 lat mogą czerpać z mediów korzyści. Zaczynają wtedy poszukiwać dwóch rzeczy: pierwsza – idoli, czyli określenia siebie; to czas identyfikacji (jaki ja chcę być, czyli wizji siebie w przyszłości), a druga – fantazji (rozwijają swoją dziecięcą wyobraźnię; pragną baśni – możliwości wyobrażania sobie, jak wygląda dany świat). To właśnie świadomie wychowujący rodzice wpływają na to, co oglądają ich dzieci – jakich idoli wybierają i jaki rodzaj wyobraźni rozwijają. Pocieszając, można jedynie dodać, że jest wiek w życiu dziecka, gdzie odbiór mediów jest „dobry” – od 16 do 18 lat. Wtedy dzieci potrafią zrozumieć treści przekazywane w mediach, odczytują prawidłowo intencje nadawcy. Dzieci wiedzą już, co jest ważne, a co nie – segregują informacje. Jest to wiek, tzw. „dojrzałości medialnej”.
Pani Małgorzata twierdzi, że można wychować dziecko do świadomego życia w mediach. Przestrzega jedynie rodziców przed wykreowaniem „maniaka medialnego” – oto podstawowe cechy osoby uzależnionej od ekranu: wycofanie społeczne (takie osoby nie nawiązały prawidłowych relacji w swoim otoczeniu; ale to rodzic ma wpływ na to, w jakim środowisku rozwija się ich dziecko – z kim bywa i ile czasu spędza). Kolejna cecha, to niezaspokojona potrzeba emocjonalna (osoby takie, uciekają w świat mediów; cechuje to głównie osoby dorosłe, które uciekają w wątki seriali, przeżywają życie w mediach i losach bohaterów). Następna cecha, to nieoczytanie i niewykształcenie (trzeba pokazać dzieciom, że wiedza nie pochodzi jedynie z mediów, ale również wynika z obcowania z ludźmi, poznajemy wtedy świat realny – poprzez wyjście do teatru, muzeum, filharmonii, czy na rajd. Dzieci muszą wiedzieć, że należy czytać książki, czasopisma, aby się rozwijać i wzbogacać swoją wiedzę). Relaks, to nie ekran. Żeby ukształtować człowieka z klasą, trzeba go uspołeczniać. Inna ważna cecha, to lenistwo (dzieci muszą być aktywne fizycznie i mieć jakieś obowiązki domowe oraz dodatkowe, np. basen, tenis, taniec itp.)
Pani Małgorzata jest zdecydowaną przeciwniczką twórczości Joanne Rowling, autorki książek o Harrym Potterze. Starała się wytłumaczyć, dlaczego nie pociąga jej tego typu literatura i dlaczego ona tworzy coś zupełnie przeciwnego. Według Małgorzaty Nawrockiej powieści Rowling przesycone są dużą ilością zła, mało jest w nich piękna i dobra, a magią zajmują się ludzie, co sprzeczne jest a ogólnie przyjętymi normami. Zastrzegła jednak, że nie zamierza nikogo zniechęcać do czytania „Harrego Pottera”.

BW

 

portugalia kafel poprawka

 

logo legimi

Empik Go White CMYK

 

ibuk libra logotyp

 

logo biblio kolorowe

Kontakt

Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy
Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
ul. Koszykowa 26/28
00-950 Warszawa, skr. poczt. 365
Logo Jak Dojade.pl Jak dojadę?
Wskazówki dojazdu dostępne w serwisie jakdojade.pl
Informacje: tel. 22 628 31 38
info@koszykowa.pl